50mm vs 50mm

Assalamualaikum

Pos kali ini saya akan cuba memberikan perbezaan di antara 50mm Sony FE 1.8 dan juga Zenitar 50mm f2.

Di antara perbezaan yang ketara ialah

1. Lensa Sony 50mm ada autofokus manakala lens Zenitar pula manual fokus

2. Beza daripada segi harga

Berikut ialah gambar yang diambil mengunakan lensa Sony 50mm

Sony A7 + Sony 50mm FE 1.8
 

Sony A7 + Zenitar 50mm F2 (sedikit kecerahan dilakukan di bahagian muka)

Sony A7 + Zenitar 50mm f2

Secara peribadinya saya suka mengunakan lensa Sony 50mm untuk kerja foto manakala lensa Zenitar saya suka gunakan untuk kerja video, kalau ikutkan boleh saja gunakan untuk foto dan video tetapi ada sedikit perbezaan yang membuatkan saya mengemari ciri-ciri spesifik untuk kerja foto atau video.

Setakat ini sahaja ulasan saya ketika ini.

Wasalam.

Ulasan